Erfaringer
Må sees i sammenheng med oppstart
I oppstarten er det viktig at personalet:
- får kurs (for eksempel med Margrethe W. Aasland), har faglige diskusjoner og drøfter problemstillinger. Dette bidrar til økt kunnskap og trygghet hos personalet.
- får eierforhold til tema og tilpasser det sin egen barnehage.
- tar inn over seg omfanget av vold og seksuelle overgrep.
- jobber med holdningsendringer i personalgruppen.
- oppretter ei arbeidsgruppe som har ansvar for oppstart, lager planer, årshjul og har oppfølging av videre arbeid.
- skaffer fagbøker, barnelitteratur og materiell som passer til tema.
- evaluerer opplegget underveis.
For å få til et godt foreldresamarbeid må barnehagen:
- gi god informasjon på foreldremøter om hvorfor vi jobber med Æ E MÆ.
- sende ut planer med opplegg for de ulike aldersgruppene.
- ha god dialog i hverdagen med mulighet til å stille spørsmål og gi tilbakemeldinger på tema.
I gjennomføringen av det pedagogiske opplegget er det viktig:
- å følge årshjulet slik at det er en progresjon i arbeidet og Æ E MÆ blir en del av det pedagogiske opplegget i barnehagen.
- å ha fokus på tema gjennom hele barnehageåret. Arbeidet evalueres, tilrettelegges og tilpasses ut fra barnehagens behov.
- å tilpasse tema ut fra alder og størrelse på gruppen.
- å lage planer slik at personalet vet hva som skal gjøres.
- å bruke konkreter, film og litteratur.
- å ha tema jevnlig oppe til diskusjon. Barnehagen må ha planer for å videreutvikle arbeidet i form av kompetanseheving, tema på personalmøter og erfaringsdeling.
- at Æ E MÆ er en naturlig del av barnehagens hverdag, som for eksempel i samtaler, påkledning, stellesituasjoner og måltider.
- å vurdere når de ulike tema skal tas opp, noen må repeteres.
- gi barna tid til å reflektere og bearbeide det som er blitt snakket om.