Temaplan for 5 åringer
Bli kjent med følelser
Tips til ansatte
Gi barna erfaringer med tema i hverdagssituasjoner og i samlingsstunder. Bevisstgjøring av følelsesuttrykk.
Musikk setter i gang følelser hos barn og voksne. La barna bli kjent med ulike sjangre som klassisk, rock, folkemusikk og barnemusikk. La barna sette ord på hvilke følelser de kjenner på når de hører musikken.
Tips til aktivitet
Snakke om å være glad, trist, sint, lei seg, ensom og redd.
Hva er følelser, hva heter følelsene våre?
Har voksne følelser?
Har alle følelser? Hvor kjenner vi følelsene våre?
Hva gjør vi når vi ser noen er lei seg?
- Se og kjenne på kroppen vår- hvor kjennes det når vi er redd? Er det noe som skjer med kroppen vår?
- Hvordan vi ser ut når vi viser følelser? Hvordan ser voksne ut? Hvordan ser de andre barna ut? Bruk speil.
- Snakkehjerte. Et hjerte som barna kan holde i dersom de ønsker å dele noe i for eksempel samlingsstund.
- Hjertekrok: Et område på avdelingen der barna har mulighet til å snakke med en voksen om ting som opptar dem.
- Vise følelseskort der motivene viser følelsene vi snakker om. Bildene henges opp på veggen.
- Skriv ned barnas tanker om vennskap og følelser. Lag kort eller hjerter som kan henges i garderoben eller ute i et tre.
- Maleaktivitet til musikk.
Sanger, rim og regler
Jeg er så glad når jeg ser deg.
Å glede seg er det beste jeg vet.
Ikke redd. (Fantorangen)
Morgenstemning.
Air.
Molde Canticle-Pt.1.
Har du fyr?
Vem kan segla forutan vind?
Kroppen, Fantorangen (Sesong 8)
Litteratur, nettsted, film
Du og jeg og Truls og Trine. (Kari Lamer)
Fantorangen, psykisk helse
Feiling, Gleding og Undring. (Siri F. Abrahamsen)
Sint og glad i barnehagen. (Solfrid Raknes)
Boka om alle følelsene. (Mary Hoffman)
Hva er følelser? (Birte Svatum, Bo Gaustad)
Mål for Æ e mæ
- Etablere språk og begreper
- Bli kjent med kroppen
- Bli glad i egen kropp
- Ha respekt for andres kropp
- Bli kjent med egne og andres følelser
- Gjøre barna kompetente til å snakke med noen og fortelle om vanskelige ting
- Få kunnskap om hvordan vi blir til
- Bevisstgjøre barna om gode og vonde berøringer
- Bevisstgjøre barna om gode og vonde hemmeligheter
- Bli kjent med likheter og ulikheter hos barn og voksne